12 tips om hur du som säljare ökar din service & försäljning!

Kontakta Oss!
Service | 12 Tips Om Hur Du Som Säljare ökar Din Försäljning
Konkurrensen om kunderna är stenhård. Vinnarna är de som är snabbast i att följa alla förändringar som sker.

Bli bäst på service! Bli bäst på försäljning!

Sättet att arbeta har ändrats mycket de senaste åren. Med allt ifrån marknadsföring till säljsamtal och sättet att mötas och kommunicera. Men också nya generationer med helt andra krav på service och olika köpbeteenden. Tänker du på din egen produkt i första hand? Hur du ska sälja in den? Vi lämnar fokus på dig och din produkt bakom oss.

Nu fokuserar vi istället på kunden i första hand. Vad vill kunden ha? Vad behöver kunden hjälp med? Vad anser kunden vara bra service? Hur vill kunden mötas? Hur vill kunden kommunicera? Det är olika för alla. Någon föredrar det personliga mötet andra telefon eller mail. En tredje kanske föredrar video eller skype samtal?

Öka din service & försäljning!
Att sälja är att ge service!

Att sälja är att hjälpa. Att hjälpa är att ge service. Därför pratar vi hellre om service än försäljning. Service är ju också ett mycket bredare ord och gäller i alla branscher. Inte bara just renodlat försäljning.

Du behöver hela tiden träna på din teknik för att ge bästa service. Tänk på att prioritera värde för kund framför högre försäljning för företaget. Tänk kvalitet framför kvantitet.

Vi vill dela med oss utav några läsvärda tips. För dig som säljare för ökad service & försäljning. Som säljare jobbar du med service. Med att överträffa förväntningar.

12 Tips om hur du som säljare ökar din service & försäljning!

1. Tro på dig själv

Innan du kan sätta kunden i fokus måste du börja med dig själv. Hur är din inställning för din produkt du ska sälja? Innan det ens är lönt att går vidare är det helt avgörande att du har den rätta inställningen.

Du måste tro på att du kan hjälpa kunderna med lösningen på deras problem. Måste tycka att det är roligt och spännande. Intressant och givande att presentera den för din kund. Du måste känna dig som en ambassadör för ditt varumärke. Först då kan du leverera bästa service till dina blivande kunder.

Men sen gäller det också att tänka om. Att tänka nytt. Tänker du på din egen produkt i första hand? Hur du ska sälja in den? Gör inte det. Tänk om, tänk nytt! Tänk istället mervärde för kund. Vad behöver kunden hjälp med? Tänk långsiktigt istället för att bara tänka på din nästa affär. Se det ur ett bredare perspektiv, inte bara försäljning. Men alltid bästa service. Attrahera nya kunder, skapa långsiktiga relationer och återkommande kunder. Det är din bästa marknadsföring!

 

2. Stärk ditt affärsmannaskap

Det handlar om att se helheten på affären, inte bara fatta beslut som känns rätt för stunden. Beslut som fattas måste fungera även för nästa affär. Helheten för företaget, dess budget och det slutgiltiga resultatet. Vad är då att se helheten? Förutom att alla avdelningar på företaget arbetar på samma sätt mot samma mål. Att kunna bedöma situationen från början till slut för att fatta rätt beslut. Ett beslut som både kund och ditt företag vinner på. Har du helheten framför dig kan du också snabbare komma till avslut i affären. Vad är målet för ditt företag? Vad är målet för helåret? Hur ser alla delmål ut? Hur når du målen?

Ett bra affärsmannaskap innebär att kvalitetssäkra ditt arbete. Att kunderna är nöjda, att produkten eller tjänsten håller vad du lovat. Att företaget är lönsamt och du stärker ditt namn på marknaden. Det innebär också att du som säljare är stark i dina presentationer och dina förhandlingar. Att du inte känner en osäkerhet inför olika beslut.

3. Vårda ditt nätverk

Skapa dig ett värdefullt och ständigt växande nätverk. Skaffa dig många och värdefulla kontakter. Men tänk kvalitet före kvantitet. Du vinner inget på att ”bara samla på dig kontakter”. Ni måste känna och se värdet utav kontakten med varandra. Samtidigt så kanske inte just ni två kan hitta ett samarbete. Men det kan vara en tredje part ni hjälper. Dina kontakter är dina referenser.

Var hittar du dessa kontakter? Bland dina vänner, bland dina arbetskamrater, bland dina kunder, på sociala medier, på nätverksträffar mm. Vi rekommenderar absolut LinkedIn som det bästa sociala mediet för kontakter. Det är ett mycket bra nätverk för att stärka ditt employer brand. Se till att vårda dina kontakter, knyt ihop dem med andra. Hjälp dem utan att du måste tänka vinst för dig själv, det ger sig med tiden. Visa intresse för dem och deras arbete, samtidigt som du också delger din kunskap för att visa vad du kan. Det leder till ett intresse hos dina kontakter som sedan kan leda till en blivande kund.

4. Bli vän med konkurrenterna

Håll dig uppdaterad inom din bransch, häng med på allt nytt som händer. Läs på, för det går fort! Nästan för fort. Det som var nytt i går kan vara gammalt idag. Vad har du missat? Vad måste du haka på? Vad måste du förändra? Det är lätt att hålla sig uppdaterad. Nästan för lätt, det gäller att sålla i alla uppdateringar. Vilka är relevanta? Vilka stämmer? Vilka är viktiga för dig att hålla reda på?

Det är lätt att hålla koll på dina konkurrenter. Deras hemsida, sociala medier och kanske i poddar. Tänk på att dina konkurrenter gör samma sak. Även dina kunder. Håll hemsida och sociala medier läsvärda och väl uppdaterade. Se till att vara vän med dina konkurrenter, prata aldrig illa om dem inför andra. Tvärtom, våga rekommendera dina konkurrenter, om du inte kan erbjuda det kunden vill ha. Det är en god service. Passa samtidigt på att fråga kunden om konkurrenten, för att få den bästa informationen. Hur jobbar de? Hur ser kunden på deras service? Är det något du själv bör förändra?

5. Var påläst på din produkt

Produktkunskap är än mer viktig idag än förr. Kunden är väl påläst och förberedd på sitt möte eller sitt köp. Detta redan innan första kontakten med dig. Det finns hur mycket information som helst att få tag på. Se till att din egen information på dina sidor är riktig, uppdaterad och värdefull. Det är ofta avgörandet som gör om kunden väljer dig eller konkurrenten. Hur snabbt de hittar informationen, att den är relevant och informativ.

Se till att kunna leverera ännu mer information och kunskap än vad kunden har tagit reda på. Om funktion, material, hållbarhet och hur den löser kundens problem. Använd dig av storytelling, berätta om historien bakom dina produkter. Informera om kringliggande användbara produkter. Detta är ett bra sätt att skapa merförsäljning på. Överträffa kundens förväntningar. Tänk också på att kunden är inte bara påläst på dina produkter, utan även på dig själv och företaget. Samtidigt är de väl pålästa på dina konkurrenter, dess produkter och priser.

 

6. Var påläst på din kund

Vad vet du om kunden? Börja med att ta reda på hur den föredrar er kontakt. Via möte eller telefon? Video eller skype? Mail eller annat sätt? Fortsätt researchen. Läs på om företaget på hemsidan. Vad vet du om personen på andra sidan bordet? Vilken position i företaget sitter denna person på? Hur ser organisationen ut? Se själv till att vara lika påläst om kunden som den är av dig. Men se till att vara källkritisk när du läser om kunden. Tro inte på allt som skrivs. Alltid bäst att bilda sin egen uppfattning.

Ju bättre research du gör, desto bättre service kan du leverera. Var förberedd på kundens frågor. Var förberedd på kundens invändningar. Se till att du vet vad kunden behöver redan innan den frågar. Vad den behöver hjälp med så att du kan leverera den rätta lösningen. Vad den kan behöva för kringprodukter eller tjänster utöver. Som den inte själv tänkt på att den behöver. Det är aldrig bra om kunden känner: Varför sade inte säljaren det? Överträffa kundens förväntningar.

7. Nå ut till fler kunder

På LinkedIn bygger du upp ett förtroende hos dina kontakter. Tänk även här att hjälpa före att sälja. Inte bara prata om dig själv och göra en massa reklam för ditt företag. Tänk 80/20. 80% mervärde, 20% reklam. På din hemsida arbetar du med SEO. Allt för att blivande kunder ska hitta dig före dina konkurrenter när de googlar.

Gå på nätverksträffar, branschträffar, eller andra ställen där du träffar dina kontakter för att ännu bättre visa vem du är. Då blir det mycket lättare för varma samtal. Alltså du har byggt upp en kontakt, ett förtroende och ett intresse hos en kontakt. Då kan du ringa och presentera en lösning på kundens problem.

En bra säljare hittar kundens problem innan den själv bett om hjälp. Det finns lika många sanningar och möjligheter som kunder. Bara du och kunden vet vad som är rätt för just er två. Se också till att ha ett bra CRM verktyg. För att hålla koll på din kommunikation med dina kunder. För att kunna katalogisera dem på ett bra sätt. Tips på bra verktyg är tex Hubspot.

8. Tänk värde för kund

Vad är då värdet för kunden? Ja, det vet du om du gjort en bra research. Det första värdet handlar om försäljnings momentet. Det kan vara priset, flexibilitet, effektivitet. Eller det personliga mötet eller någon form av rabatt. Det är olika beroende på kund, produkt eller tjänst vad som anses vara värde. Det andra värdet är efter försäljningen. Värdet av själva affären. Det kan vara kvalitet kontra pris, tillräcklig information, service, utlovad garanti eller något annat. Främst handlar det om vad kunden hade för förväntningar på affären och hur dessa uppfylldes. Värdet för kund innebär alltså inte priset, utan vad de får för priset.

I affären ligger ju också vad kunden efterfrågar. Vilket du då måste kunna erbjuda vid rätt tillfälle och till rätt pris. Först då har du ett värde för kunden. Steve Jobs har myntat ett bra uttryck;

”You can’t just ask customers what they want, and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.”

9. Ha ett tydligt budskap

Du har all chans i världen att nå ut med ditt budskap om du gör det rätt. Tänk på läsaren när du skriver. Ofta är det ju olika kunder som läser olika sidor. Det gäller både hemsidan och sociala medier. Rätt budskap till rätt kund helt enkelt. Rätt budskap vid rätt tillfälle. Tänk samtidigt på att inte vara för säljig.

Det är också viktigt att lägga in det vid rätt tillfälle i säljprocessen. Inte för tidigt, innan du fått fram din lösning. Inte försent, så att kunden hinner börja tveka. Precis innan tillfället då kunden slår till är oftast bäst. Har du en webbsida som säljer produkter? Kan kunden registrera sig för tex nyhetsbrev? Se till att de fyller i vad de är intresserade utav. Detta för de bästa riktade erbjudandena.

Viktigt att tänka på att erbjudande inte är detsamma som att rabattera en vara. Erbjudandet är vad du kan hjälpa till med. Vad du kan leverera i tid, vilken service du kan ge och mycket mer. I detta värderas alltid priset in. Men rea är aldrig en bra affär.

10. Lyssna på kunden

Ser du en säljare framför dig som bara pratar på. Om sin produkt och om hur bra de är? Ja, så var det tidigare och det fungerade. Men nu är det andra tider.

Nu måste du som säljare vara närvarande, vara i nuet, lyssna till din kund. Innan du tänker leverera en lösning på kundens problem så ta ett andetag. Låt kunden prata färdigt. Kanske den har ytterligare behov. Ställ inte bara en massa förberedda frågor. Lyssna noga till svaret. Finns det kanske något ytterligare behov? Som kunden inte säger? Lyssna ytterligare och flika in din fråga.  

11. Planera din försäljning

För att ge ett gott intryck i dina affärer krävs det att du är väl förberedd. Se till att planera din försäljning. Beroende på tjänst eller produkt måste din planering ligga allt ifrån några månader framåt till flera år. God planering ger framgångsrik försäljning. Vad har du för budget? På hur lång tid? Dela upp den i mindre delmål. Vad krävs det för att klara målen? Antal försäljningar? Fundera över hur du når dessa. Hur många mail, meddelanden eller telfonsamtal behöver du göra för att nå rätt antal kunder?

Planera in din tid på sociala medier. Vad ska du skriva om? När och hur? Följ er marknadsplan så att ni samarbetar och följer samma röda tråd. Samma sak gäller era nyhetsbrev, uppdatering på hemsida eller kampanjer i butik.

Tidigare fanns det ett färdigt säljsamtal, en färdig manual som du bara kunde följa. Idag ser det annorlunda ut. Du gör ditt säljsamtal tvärtom, utgå ifrån respektive kund. Lägg upp det efter hur kunden vill ha det och vad kunden behöver hjälp med.

12. Glöm inte uppföljning

Se till att få återkommande kunder. Dessa kunder ger mycket mer än en ny kund. Dels då du inte behöver lägga lika mycket tid på säljprocessen då ni redan känner varandra. Dels då nöjda kunder sprider det vidare till andra som kan innebära ytterligare nya kunder. Återkommande kunder får du genom en bra affär. Men att inte bara vara nöjd där. Följ upp affären, blev kunden riktigt nöjd? Blev resultatet som kunden förväntade sig? Kan du bistå med något ytterligare för ännu bättre service?

Efter en tid kan du återkoppla igen, finns det någon kringprodukt eller tjänst du kan sälja? Vad är behovet nu hos din kund? Kanske någon produkt eller tjänst som du saknar? Rekommendera en kollega eller konkurrent. Fler som frågar efter samma? Är det något du själv kan ta fram för ytterligare försäljning? En bra säljare skapar relation med sina kunder. 

Social selling öppnar nya dörrar för dig!

Social selling är precis som det låter; du är social, och du säljer. Du för dialoger utan att i första hand sälja. I den ordningen. Hitta nya leads! Skapa samarbeten och bygga långsiktiga relationer. Att bibehålla relationen med dina gamla kontakter och föra dialog.  
 
Sök nya relevanta kontakter i dina nätverk. Tänk på att skriva en personlig kontaktförfrågan till var och en. Besök deras profiler och sidor ofta. För att uppdatera dig om dem. Men också för att visa ditt intresse. Vårda ditt nätverk!
 
Ta reda på mera om LinkedIn och fördelarna med Sales Navigator.
 

Alltså att bygga förtroenden i de socialt nätverk du väljer att vara aktiv i. Men det ska också leda till försäljning och att du uppnår dina säljmål. Visa dig hjälpsam genom att hjälpa andra. Du får igen det! Har du varit synlig på ett värdefullt sätt i sociala medier så kan det tom vara enkelt med kalla samtal. Den tilltänkta kunden vet helt enkelt vem du är och uppskattar din tjänst eller produkt 

Du bygger förtroende. Du skapar relationer. Bra social selling leder till bra försäljning!

Men det räcker inte bara med att du gör detta. Du måste också få interaktioner. Det hjälper inte heller att göra det någon gång då och då när det passar dig.

Nej, kontinuitet är viktigt. Att lägga ned lite tid varje dag med att vara aktiv i dina sociala medier. För allra bästa resultat lägger du upp en plan för dina inlägg. Tänk som en marknadsplan, med olika ämnen varje vecka. Där du levererar mervärde och visar din expertis. 

Det gäller att tänka hjälpa före sälja, på så sätt bygger du upp ett förtroende inför en kommande försäljning. I den allra bästa av världar har du gjort ett så pass gediget arbete så att kunden söker upp dig. Då har du lärt dig det mesta inom social selling.

En bra säljare kräver ett bra ledarskap!

Med rätt ledarskap kan företaget komma långt. Med rätt säljare ännu längre. Det viktigaste är teamwork.  Då kan du ju gissa hur det går om det är tvärtom? De bästa säljarna slutar snabbt om ledarskapet inte är bra. De ställer krav. Ska de prestera på topp, måste ledaren vara den allra bästa.

Ledarskapet ska vara öppet med en rak kommunikation. En tydlighet med klara regler och förväntningar. Men också personligt med en positiv karaktär.

Du som ledare måste lyssna på dina medarbetare. Ge dem ansvar, låta dem ta ansvar. Det innebär att de måste få lov att göra fel ibland, man lär sig även utav sina misstag. De vill bli sedda och bekräftade. 

Framtidens ledare är de som är närvarande. De som är med där det händer. Föregår med gott exempel men samtidigt lär av sina säljare. Lär av sina kunder. För att kunna leda dina säljare måste du veta hur de fungerar. För att leverera bästa service till dina kunder måste du veta hur de fungerar.

Med rätt ledarskap kommer företaget långt. Med rätt säljare ännu längre. Det viktigaste är teamwork!

Se till att alla medarbetare känner stolthet över sitt arbete, sina produkter eller tjänster. Ditt arbete är att se till att de tycker att det är kul att gå till jobbet. De ska sälja på stolthet, ärlighet och kunskap. De ska känna en stolthet över sitt arbete så att de vill vara varumärkets ambassadörer. 

RetailWork hjälper dig med din rekrytering inom alla sälj & service yrken. Vi rekryterar framtidens säljare & ledare. Ledare som coachar, leder och får med sig sitt team. Säljare som förstår vikten av god service.  

Ska vi starta ett samarbete?

Delar du vår syn på vikten av sälj & service för företaget? Känner du förtroende för vår kunskap och erfarenhet? Fyll i dina uppgifter nedan och skicka. Vill du hellre maila hello@retailwork.se eller ring Anna 0727-202999

Låt oss prata framtid ihop!

Låt oss prata framtid ihop